maandag 4 januari 2016

LA2: Review ISD

Review Instructional Design Model (ISD)
4 januari 2016

Het ISD-model van Kemp.

Wat? (doelen/inhouden)
Dit model helpt de docent om te focussen op de curriculumplanning. Er wordt gewerkt vanuit het perspectief van de leerling. Er wordt in grote lijnen gewerkt, op macro-niveau. De focus van het ontwerp ligt namelijk niet meer op 1 les, maar zal liggen op een curriculum. De evaluatie van het instructieontwerp is nu een geïntegreerd onderdeel geworden van de ontwerpcyclus. Het model is non-lineair:

 Kemp Instructional Design Model


Voordat de bovenstaande 9 stappen worden uitgevoerd dienen er eerst 6 vragen worden gesteld:

1. In hoeverre is de leerling klaar om te leren?
2. Welke leerstrategieën past het beste bij het te bereiken doel?
3. Welke media of andere bronnen zijn passend?
4. Welke hulp is nodig om het leren tot een succes te maken?
5. Hoe wordt vastgelegd dat het doel is bereikt?
6. Welke aanpassingen zijn nodig als de doelen niet zijn bereikt?

Hoe? (Welke leertheorie?)
Het is onduidelijk welke leertheorie Kemps model gebruikt of de voorkeur geniet. Binnen de 9 stappen wordt nergens een leertheorie expliciet vermeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten